Nieuwsoverzicht

Route naar ondersteuningsplan 2026-2030

Binnen Samenwerkingsverband V(S)O Duin- en Bollenstreek zijn we gestart met de voorbereiding van het nieuwe Ondersteuningsplan (OSP) 2026–2030. In het ondersteuningsplan geven we richting aan de verdere ontwikkeling van passend en inclusief onderwijs in onze regio.

We bouwen voort op de koers van het huidige ondersteuningsplan (2022–2026) en kijken vooruit naar wat er de komende jaren nodig is. Daarbij staan drie kernvragen centraal:

  • Hoe organiseren we een passende onderwijsomgeving voor iedere leerling?
  • Hoe zetten we onze middelen zo in dat ze maximale impact hebben voor zoveel mogelijk leerlingen?
  • Wat worden de speerpunten voor de komende jaren in de beweging naar inclusief onderwijs in 2035?

Op weg naar een gedragen plan

De komende maanden gaan we met de scholen, ouders, leerlingen en onze netwerkpartners in gesprek om input op te halen en richting te geven aan het nieuwe plan. We organiseren gesprekken, verzamelen ervaringen en stemmen zoveel mogelijk af binnen bestaande overlegstructuren. Zo werken we samen stap voor stap toe naar vaststelling in april 2026 en indiening bij het ministerie van OCW uiterlijk 1 mei 2026.

Hoofdthema’s

De weg naar inclusiever onderwijs vraagt om een sterke verbinding tussen wat we nú doen en waar we naartoe willen. Het ondersteuningsplan 2026–2030 zal zich vormen rond een aantal hoofdthema’s die direct aansluiten bij de landelijke ontwikkellijnen richting inclusief onderwijs in 2035.

  1. Sterke basis: investeren in nabijheid
    We versterken het regulier onderwijs door te investeren in de basisondersteuning én het toerusten van schoolteams. Daarbij zetten we in op hulp in en rond de school, het normaliseren van inclusief onderwijs en het verbeteren van toegankelijke, inclusieve huisvesting.
  2. Een dekkend en adaptief netwerk van voorzieningen: passend, nabij en betaalbaar
    We bouwen aan een flexibel en betaalbaar aanbod van onderwijs en ondersteuning in de regio, ook voor thuiszitters. Door te investeren in hybride vormen – zoals Zorg met Onderwijs, VO+, VSO in regulier en digitale alternatieven – realiseren we leerrecht en nabijheid voor iedere leerling.
  3. Effectieve processen binnen passend onderwijs: continuïteit en samenhang organiseren
    We verbeteren de processen rond ondersteuning en toelaatbaarheid door ruimte te maken voor maatwerk, soepele overgangen en het denken in ontwikkelperspectief. Daarbij waarderen we inzet op groei en ontwikkeling, niet alleen op indicaties of labels.
  4. Het samenwerkingsverband als innovatieve netwerkorganisatie
    We werken aan duurzame samenwerking en gedeelde ontwikkeling. Dat vraagt om heldere bestuurlijke kaders, gezamenlijke kwaliteitszorg en een transparante, doelmatige inzet van middelen. Zo bouwen we samen aan een stevig fundament voor alle scholen.

 

Tijdlijn en planning

In de onderstaande tijdlijn zie je de globale fasering van het ontwikkel- en besluitvormingstraject:

Fase Periode
Voorbereidingsfase maart t/m april 2025
Analyse- en inputfase mei t/m oktober 2025
Conceptfase november t/m december 2025
Besluitvormingsfase januari t/m maart 2026
Vaststelling directeur-bestuurder april 2026
Indienen bij OCW uiterlijk 1 mei 2026